Går på veggene >

Det er allerede tre uker siden tredemøllen min bestemte seg for å slutte å fungere, og siden da har jeg holdt på å gått på veggene. Jeg har brukt mølla nesten hver eneste dag i flere år nå, så det å plutselig være uten har stoppet opp hele treningen min. Det er så typisk meg, om en liten ting går galt, eller ikke fungerer så gir jeg faen i hele greia. Om så mølla ikke har funket så er det jo så mye annet jeg kan trene, men neida, her legger man seg på latsiden.

Jeg føler meg fort fæl om det blir noen dager uten trening, så hvordan jeg føler meg nå skal jeg spare meg for å komme med noen kommentarer på, men det er heldigvis nok til at jeg endelig fikk ræva i gir å bestilte meg en ny tredemølle. Altså hallo, jeg gleder meg! Intervallene må være det jeg har savnet mest, faktisk.



Tredemølla bestilte jeg hjem fra Xlife som leverer på døra med leveringstid på 4 - 5 dager, i tillegg hadde de tilbud og gratis frakt B-) 




Jeg mottok også nylig en stor prakke fra protein fabrikken med energidrikke, protein barer, propud, sukrilett sukker, melis og ikke minst protein cookiesene som jeg er helt hekta på. Endelig har jeg klart å spise meg litt lei på disse, haha. Nå har jeg iallefall et "lager" for en stund B-)

Ellers er jeg nettopp kommet hjem fra nattevakt og skal hive meg i seng snart før jeg skal tilbringe dagen med E og familien. Ha en fin dag dere <3
 




Kropp er kropp.

Det er det samme år etter år, overskriftene som sommerkroppen20**, slik går du ned i vekt, dietten som funker, maks forbrenning på 4 uker, og slik fortsetter det i det uendelige uten noen ende. Egentlig er hele greia en stor vits for kroppen har man hele året, det gjelder å finne noe som passer akkurat deg og din livstil som du selv er lykkelig med. Samtidig er det jo veldig ironiskt at akkurat jeg skriver dette nå, jeg som nettopp postet et innlegg om "Rhodos dietten" og i flere år nå har vært så misfornøyd. Greit nok, "rhodos dietten" var ingen ekstrem diett og mer en sunn hverdagsplan på trening og kosthold, men det gir jo fokus på kropp med en eneste gang. Altså jeg reiser jo faktisk ikke til Rhodos for kroppen mins skyld, eller for å vise den frem - Jeg reiser jo ned for å kose meg maks med to gode venninner, slappe av, nyte solen, utforske rhodus og bare ha en fin ferie uke.

Hva er det første du tenke når du hører ordet sommer? Svaret burde være solrike og varme dager, avslapning og late dager, soling og bading, grilling og kos, familie og venner og for de som er gamle nok;  alkohol og sene sommer netter.

Desverre må jeg innrømme at alt jeg har tenkt på de siste 4 sommerne er kroppen min, og jeg har ikke vært fornøyd og tilfreds i min egen kropp siden 2013, og da var jeg ikke engang lykkelig. På den tiden hadde jeg kuttet ut alt av karbohydrater og det jeg så på som "usunt", jeg spiste feks ikke brød, poteter, eller noe av det man kan kalle "vanlig mat". Jeg var som oftest edru, hjemme og lite sosial, trente mye og la meg tidlig. Det værste jeg viste var familieselskaper og selskaper generelt fordi jeg ikke spiste det som ble servert, jeg unngikk ofte slike sammenkomster kun fordi at jeg "ikke" kunne ha maten. Det er jo så trist når det skal være sånn, og hele den livsstilen jeg da holdt på med gikk helt til hodet på meg, og jeg fikk aldri nok. Det hele endte meg at jeg tilslutt møtte veggen på dette "opplegget mitt", noe jeg egentlig er veldig glad for, fordi nå har jeg en fin balanse på trening og kosthold, på en sunn måte. Dersom jeg er bedd i et selskap, så går jeg der, og dersom jeg vil spise noe, så gjør jeg det - Alt med måte.

For å komme med et eksempel, så har feks posering mye å si, og bilder kan lett lyve. Jeg har vært så frem og tilbake om jeg egentlig tørr å legge ut disse bildene som jeg tok tidligere idag men nå gir jeg egentlig litt faen, samtidig så gjør jeg jo ikke det, for jeg tenker jo på kroppen min. nei vet du hva, man må velge det som gjør enn lykkelig, ha en balanse som passe deg selv og vær lykkelig. Jeg har kanskje ikke  "drømmekroppen" min, men jeg vet at det er kun meg selv som kan forme den, og jeg vil heller gjøre dette over tid å kose meg i mens med treningen og kostholdet, enn å hoppe på en ekstrem ditt som varer der og da, og på toppen av alt mest sannsynlig ikke gjør meg lykkelig. Jeg har ikke gått offentlig i bikini på flere år, men i år skal jeg gi langt faen. Jeg har en frisk kropp og en god helse, hva mer trenger man egentlig? 


 

Det eneste du trenger for sommerkroppen, er sommeren, kroppen har du allerede. Vi må slutte å tenke så negativt om oss selv, for det er kun vi som styrer det :)




Motivasjon til tredemølla;

Jeg får ofte spørsmål om jeg aldri blir lei av tredemølla, i og med at jeg har holdt på i åresvis. Det er allerede blitt seks år siden jeg  gikk til innkjøp av denne, og siden da har jeg brukt den nesten daglig. Hemmeligheten bak motivasjonen min er serier, musikk og variasjon. Serier bruker jeg som oftest når jeg går med rask gange og stigning eller når jeg jogger. Musikk bruker jeg når jeg løper, som oftest intervaller, favoritt øktene mine er;

Langkjøring; Her starter jeg i et greit gå tempo mens jeg økter stigningen gradvis til maks, deretter tar jeg ned igjen stigningen og økter farten for å så øke stigningen på ny. Da kan jeg holde på i evigheter fordi jeg også blir så oppslukt i serien jeg er på.

10 minutterne; 10 min rask gange, 10 min jobb og slik fortsetter du på repeat, med det får du en variasjon og sliter deg ut mens du henter deg inn igjen.

45/15; 45 sekunders spurt - 15 sekunders pause, slik pleier jeg å holde på i 10 - 20 minutter med 10 - 20 minutters oppvarming først, og avslutter økten med å trappe ned i 10 minutter igjen.

Ellers har tredemøllen blitt byttet ut med toppturer ute den siste tiden. Når været først er så fint er det bare å utnytte det for fullt! Idag gikk turen til Frøytlandsvarden sammen med ei venninne og til hamrevarden senere før nattevakt 4/5 står for tur.


Håper dere har hatt en fin helligdag <3




Rhodos dietten.

Idèt sydenturen ble bestilt bestemte jeg meg for å lage meg en liten "Rhodos diett" som jeg så fint kaller den. Det går egentlig bare ut på å trene bra og spise sunt og regelmessig. Jeg vil helst tilbake i den formen jeg var i etter fødselen i 2010 til 2012, i den perioden hadde jeg et veldig bra kosthold og trente styrketrening 5 ganger i uka, vs nå som jeg er heldig om jeg klarer å få til ei halvveis styrke økt i uka, motivasjonen der har helt forduftet. Heldigvis begynner den å komme snikende innpå igjen.

Jeg har ikke troa på noe ekstrem dietter for de varer som regel bare der og da før det er tilbake til "start". Jeg vil finne meg en balanse som passer meg og min hverdag, med mat og trening som jeg liker. Maten jeg har spist i det siste består av havregryn, sjokoladeproteinpulver, egg, knekkebrød, salat, grønnsaker og kjøtt for det meste. Treningen prøver jeg å få rom til daglig, alt ifra toppturer, tredemølla, rokkering og styrketrening hjemme.

Jeg gleder meg så til å få resultater etterhvert, men det blir nok ikke før sommerens festligheter er over tenker jeg.




Den første uka som var sist uke gikk helt supert, frem til lørdagen da jeg ble for svak for Mr. shaker. Jeg unngår ofte å gå ut grunnet at jeg blir så ekstremt dårlig, hele kroppen går i et "off modus", noe som ofte kan vare helt til torsdagen etter før jeg får til en ok treningsøkt igjen. I og med at jeg skal til Rhodos klarte jeg heldigvis å få tvunget meg igjennom treningen idag og det gikk overraskende bra. Det er ingen hemmelighet at alkohol og ønsket trenings resultater er en dårlig match, men det er viktig å leve litt også da. 

Jeg fikk iallefall brukt denne nydelige fri dagen på en gå tur ut til besteforeldrene mine sammen med E, før vi tok turen til Dyreknuten med mamma og besta, 4 generasjoner på tur! Ellers fikk jeg unnagjort mila på mølla og styrke på rumpa mens E var på skolen tidligere idag. Ja takk til flere av disse dagene. Jeg har fri imorgen også, og det skal nyteees!



Håper dere har hatt en minst like bra dag <3




En solskinnsdag.

Fredag, endelig! Til tross for at jeg har jobbehelg så er det noe helt magisk med denne fredagsfølelsen, som om kroppen bare slapper litt mer av helt automatisk, og med dette været som er meldt så kan ikke dagene bli annet enn bra. Helt utrolig hva sol og varme gjør med humøret og hverdagene ellers, alt blir liksom så mye bedre, uansett.

Gårsdagen var så utrolig fin! Jeg avsluttet dagen med fire turer sammen med forskjellige personer. Det er som balsam for sjela å traske rundt mens man prater om alt og ingenting. Slike dager setter jeg så uendelig stor pris på, jatakk til flere av de!




Nå skal jeg straks få unnagjort litt trening så jeg kan slappe av etter jobb ikveld med god samvittighet for at alt jeg "må" gjøre allerede er gjort. Måtte dere ha en amazing, awesomeee bra fredag <3




Pangstart på uka!

Jeg startet mandagen med å slumre de fem alarmene så lenge jeg kunne før jeg måtte stå opp som var ti minutter før jeg måtte kaste meg i bilen for å kjøre til Flekkefjord på jobb. klokken gikk fort fra 08 til 12, før de neste timene frem til 16 gikk i sneglemodus. Planen var egentlig å stå opp tidlig for å trene før jobb, men etter lørdagens festligheter kunne jeg bare glemme det. Som oftest går det helt til torsdag før kroppen fungerer "normalt" treningsmessig, og der ligger vell grunnen til hvorfor jeg som oftest pleier å holder meg til en gang i måneden - Meeen det var så verdt det!

Heldigvis hadde jeg en avtale med søskenbarnet mitt om å gå en tur like etter at jeg kom hjem fra jobb, som ble opp til dammen - rundt hjemlestad og ned hengebroa. Videre hadde jeg en avtale med mitt andre søskenbarn om en tur til dyreknuden. Den jenta har jo blitt en racer på toppturer så når vi er på vei ned spør hun om jeg har planer? Eeh, nei - okei vi tar orresteinen også! Allerede på vei opp til orresteinen fant vi ut at vi avlutter med varden også! Vi var egentlig så godt i gang, og siden vi ikke hadde vært med hverandre på noen dager så hadde vi mye å oppdatere hverandre på så vi pratet bort hele tiden og la egentlig ikke merke til at vi gikk, og gikk. I det vi kom ned fra varden avsluttet vi turene med en tur rundt heldalen også! Altså jeg gikk hjemmefra i fem tiden, og var hjemme klokken tolv, sovnet som en sten i 8 timer før jeg våknet av meg selv og har nettopp hatt en mil på mølla.




Merkes på mystoryen min at sommeren nærmer seg. Hehe, neida, joda. 

Om litt skal jeg videre til varden sammen med M, før jeg har lurt med en kompis på en liten tur før jobb! Håper dere får en super dag dere <3




Tights bestilling og mid season sale.

Riktig god søndag dere, hatt en fin helg? Det har iallefall jeg, og nå er jeg mega klar for en ny uke! Bare fem små dager på jobb før jeg tar helg, og den skal brukes til maaax chill, og trening! Nettopp det har det blitt lite av denne helgen, æh! Jeg har iallefall bestilt meg en motivasjonspakke fra Tights hjem i posten. Jeg kan ikke huske sist jeg kjøpte nytt treningstøy, det er snakk om år og dag siden så det var virkelig påtide.


Jeg falt helt for dette rosa settet fra "We are fit". Sports bh HER til 399 og tights HER til 699.

Jeg bestilte også proteinbarer fra Questbar og nutramino, sukrin melis og selvfølgelig... protein kjeksene. Jeg er blitt heeelt hekta på de kjeksene. Burde egentlig ikke ha de tilgjengelig... heh!




 


Ellers har tights fortiden mid - season sale med en rekke av gode tilbud! Verd å ta en titt :-)




Lørdags update og favoritt intervaller;

God morgen dere <3

Fredagen ble brukt til trening, middagsdate hos besta, en tur til Flekkefjord med ei venninne, rydding og vasking av hus, selvbruning og litt annen selvpleie. Gud så herlig å starte helgen slik, et helt max chille modus.

Vi har fått inn en del nye jeans modeller på Cubus den siste tiden, både med høyt og lavt liv, mørke og lyse farger, vanlig lengde og ankel lengde, og noen som er litt røffere med hull i. Buksene jeg liker best er de med høyt liv fra high waist hannah, disse er veldig fine i fasong og super behagelig å gå med. Veldig myke og gode til å være dongeri bukser. Prisen på disser er 599 og er de dyreste vi har til dame, men akkurat nå kjører vi en kampanje med 100 kr i avslag på alle jeans til dame og herre, og 50 kr i avslag på jeans til barn. Du finner utvalget og de gode tilbudene på Cubus :)




Jeg har passet søsknene mine inatt mens mamma har vært på nattevakt, og nå sitter jeg å har en liten avslappet morgenstund med lillebroren min som nettopp våknet. Jeg skal passe han en liten stund til mens søsteren min er å spiller håndballkamp og mamma står i kiosken, etter det blir det tid for litt lørdagstrening. Jeg vet ikke helt når eller hvorfor, men lørdag har blitt en fast dag hvor jeg kjører intervaller på mølla. Egentlig er jeg mest glad i langkjøringer mens jeg har en god serie på dataskjermen foran meg, mens intervaller er utrolig effektivt da.

Det er rundt seks år siden jeg kjøpte tredemøllen, og det er noe av det beste jeg har gjort! Jeg tror aldri jeg hadde klart å løpt lenge eller hatt langkjøring med variasjon dersom jeg ikke kunne hatt dataen foran meg med en god serie. Løpe intervaller er ok med kun musikk, men å skulle holdt på i en stund med langkjøring hadde jeg nok aldri hatt giddet. 

Intervallene som jeg liker best og bruker mest er 45 - 15. Den går ut på at du løper alt du kan i 45 sekunder og har en pause på 15 sekunder før du fortsetter igjen. Hvor lenge du vil holde på er opp til deg selv, alt ifra 20 - 30 minutter som blir 20 - 30 drag. Husk å varm godt opp før intervallene med 10 - 15 minutters jevn fart. Ha gjerne litt stigning på mølla også :-)

Ha en fin lørdag dere :-)




Mars trenings'challenge.

Ny dag og ny måned, som i mitt tilfelle gir meg en ny dose motivasjon til å ta fatt på treningen igjen etter en altfor slapp februar. Jeg merker så godt forskjellen på humøret mitt og livsgleden ellers dersom jeg trener eller ikke trener, det er ingen tvil i at jeg liker meg best i aktivitet. Jeg har hatt noen dager nå der jeg kun har gjort, ingenting. Det må virkelig endres på, asap. Jeg kom over en treningschallenge på bloggen til Stina for litt siden å tenkte å joine denne, i tilegg til å følge en kondisjonsplan og noen styrkeøkter utenom som jeg selv setter opp. Det er så mye mer motiverende når man har en bestemt plan å gå etter. Challengen som Stina publiserte på sin blogg er den på bildet nedenfor;


 Join gjerne du også ;)

Ellers våknet jeg opp til sol, laget bananpannekaker til frokost, ryddet huset og er nå klar for dagens første treningsøkt! Senere tar jeg turen til M på middagsbesøk og tur.

Ha en fin dag dere :)
 




Målet for Januar; Check

Jeg har helt sluttet med nyttårsforsetter som å ha et mål for hele året, tolv måneder er ganske lenge og mye kan forandre seg på den tid, i tilegg synes jeg det blir så umotiverende i lengden når det går over en så lang tidsperiode, dermed setter jeg meg heller mål måned for måned, det er både motiverende og enklere å nå. Jeg hadde et godt utgangspunkt i desember da jeg spiste ok sunt og var inni en god treningsperiode med mye motivasjon.

Da Desember nærmet seg sluttet satte jeg meg et mål for Januar, som var å ha 30 mil på mølla og 30 days squat challenge i løpet av de 31 dagene januar har. I starten var jeg litt usikker om målet jeg hadde satt meg var helt realistisk med tanke på jobb, barn, hus og alt annet jeg har å holde på med i tilegg, men motivasjonen har vært på topp, og frem til idag har jeg kun hatt en dag fri fra mølla, mens andre dager har jeg hatt opptil 2 mil på en dag. 

Jeg er så heldig å ha tredemølle hjemme, for uten seriene som jeg følger med på tror jeg aldri at jeg hadde hatt tålmodighet til det. Seriene jeg har fulgt med på i det siste har vært Paradise hotel Sverige som jeg ser på tv3play, og The Kardashians. Jeg har vært helt oppslukt i de alle at jeg har nesten helt glemt tiden eller de stakkars benene som sliter seg igjennom. Det er da det er GØY!

Helt ærlig trodde jeg vell ikke dette kom til å gå, men både i en hektisk hverdag og noen bekkenbrudd så går det utrolige, så lenge man har bestemt seg for det og jobber mot det. Nå gjenstår det noen bonus mil på mølla og litt ekstra styrketrening før jeg starter på målene for Februar. Jeg har blitt altfor dårlig til å trene styrke de siste årene og er "heldig" om jeg får til en økt eller to i måneden som utgjør ca det samme som null. Så et av målene med Februar er uten tvil å ta opp styrketreningen igjen, kanskje klare å kvitte meg med angsten for treningsenteret også? Hm! Vi får se. Jeg er iallefall klar for nye utfordringer ;)

Ha en fin onsdag dere <3




operasjon rumpe!

Siden jeg nesten alltid har hatt det "lille ekstra" med kg på kroppen, hadde jeg også før litt "rumpe", bare ikke den formen jeg ville ha. I de periodene som jeg var flink til å trene den delen av kroppen ga det også selvsagt resultater, mens når jeg sluttet ble den naturligvis flat, og er det noe jeg ønsker meg mest akkurat nå så er det en skikkelig Kim Kardashian rumpe. Jeg vet at akkurat det målet er hakket for høyt, men blir den halvparten så fin som den så skal jeg si meg fornøyd! Dermed har jeg satt igang mitt eget lille operasjon rumpe prosjekt og googlet frem noen øvelser og litt "fakta stoff" for å komme igang. Målet er en fyldig og stram rumpe, som er spretten, med mindre fett på hoftene og en mer V form.

Så denne mandagen kickstartes med en kondisjonsøkt på mølla etterfulgt av styrketrening.  Etter en "litt" for lang hvileperiode trenger denne kroppen en skikkelig oppstramming, ikke minst bare det å komme i form å få opp kondisjonen ett par hakk. Jeg var jo så glad i styrketrening for noe år tilbake, og krysser fingrene for at jeg finner gnisten igjen der. Jeg skal iallefall gi det er godt forsøk. Før bildene er allerede tatt og målene satt, nå gjenstår bare arbeidet.

Jeg har en ganske heavy uke foran meg med dagvakt på Cubus, etterfulgt av nattevakt på heimen idag, 12 - 20 vakt på Cubus og nattevakt på heimen igjen imorgen, før jeg jobber resten av uka på Cubus og endelig tar helg lørdagskveld. Passer meg perfekt med mye jobb og trening når E først er hos pappaen sin denne uken. Mye å gjøre betyr kun at dagene går ekstra fort, og vips så er det søndag igjen.

Håper dere alle får en fin dag, og en god start på den nye uken!




Min treningsmotivasjon.

Det var en gang i tiden for ett par år tilbake at jeg var tidenes duracell kanin. Jeg jobbet, trente, styrte med husarbeid, barn og ellers det en hektisk hverdag kan ha å by på. Det å sette seg ned i sofaen for å slappe av var umulig, da tok jeg heller noen runder med rockeringen mens jeg leste igjennom de faste bloggene på ipaden. En mer rastløs person enn meg visste jeg ikke om. Jeg vet ikke helt om det er det at jeg begynner å dra på årene, går rundt med flere bekkenbrudd eller rett og slett bare har blitt skikkelig slapp som har gjort meg til enn chill-sofasitter, men noe er det iallefall, og det tenker jeg å snu så fort som mulig. Det er noe som heter, bare gjør det, og på et blunk så er det plutselig unnagjort.

Når det kommer til jobb og barn er energien like på topp som før, mens trening og husarbeid.. Nah, ikke fullt så fristende lengre, spesielt treningen. Etter at jeg begynte å trene i 2010 trodde jeg aldri jeg kom til å "slutte", det ga meg så mye og var mer en "lek", terapi eller kall det hva du vil. Etter at jeg havnet i en bilulykke for ett par år siden og pådro meg flere brudd i bekkenet som aldri ble opperert, eller grodd igjen av seg selv har jeg slitt veldig med "helsa". Den følelsen å gå ifra å være ok trent til å være sengeliggende i ukesvis, begynne å gå med en prekestol å starte helt fra start igjen, og i tilegg enda slite med disse bruddene, har ikke alltid gjort det like lett når det kommer til treningen. Jeg kan liksom ikke yte max å kjøre på med disse bruddene, og da blir jeg litt lei når det mer går i det samme, og jeg så fort blir sliten / får smerter.

MEN så er det ikke alltid om hvordan man har det, men hvordan man tar det. Det gjelder å se det positive å gjøre det beste ut av alt. Med litt tilrettelegging og lytting til kroppen så kommer jeg langt, alt er bedre enn ingenting. I det jeg begynte dette innlegget var hensikten kun i oppsummere hva som gir meg treningsmotivasjon, og prøve å finne tilbake til de gamle vanene mine, men i det jeg slapp fingrene til på tastaturen ble det plutselig så mye mer også. Her er iallefall det som motiverer meg;

> Holde meg i form; Som mamma er det veldig viktig for meg å ha en aktiv og energifull dag med mye latter og morro. Det er ingen hemmelighet at trening gir energi, og jeg blir mye mer opplagt av å starte dagen ett par timer tidligere fremfor å ta de timene ekstra i sengen. Treningen er det som bidrar mest til å gi meg energikraft i en hektisk hverdag, der mye skal bli gjort.

> Godt humør; Det utrolig hvor godt humøret blir med hjelp av litt trening, alt annet føles som null stress.

> Føle seg bra; Et skikkelig selvtillitsboost, jeg blir så motivert at jeg setter meg mål og planer for treningen videre, som jeg trener mot for å oppnå. Man får jo også en mye bedre kroppsholdning. 

> God søvn; Vi mennesker er ikke skapt med en av / på knapp når det kommer til søvn, og ikke alle dager er like lette å få sovnet på. Det er så kjedelig de gangene man legger seg til for å sove, men kun blir liggende å vente på søvnen, spesielt om man skal opp tidlig og virkelig hadde trengt de timene i drømmeland. Med litt trening, spesielt om det har vært aktivitet ute i frisk luft så sover jeg så fantastisk bra!

> Blir sterkere; Både mentalt og fysisk. Det føles av og til som om jeg har klart å løse hele livets problemer med hjelp av en treningsøkt. 

> Bedre kosthold; Med regelmessig trening blir jeg mer motivert til å spise sunt og regelmessig. Når jeg først trener bra vil jeg ikke ødelegge det med å spise så usunt, eller noe som gjør at kroppen føles bra. Maten vi får i oss har så mye å si på hvordan man kan føle oss. Det er utrolig hvor anderledes ting blir om man spiser rett, og nok!

> Koble av; Det blir en "egentid" der du kun har fokuset på deg selv, mens omverden rundt deg er koblet av for en liten tid. 



^ Slik har jeg blitt liggende aaaltfor mye den siste tiden, for å være ærlig. Jeg var hjemme fra jobb halv fem idag, da var planen å trene. Klokken bikker snart halv åtte og jeg sitter fremdeles her. Påtide å gir en handling til disse tankene mine B-)

Nå mens jeg skulle publisere dette innlegget opprettet jeg en ny kategori, nemlig trening! Satser på at den blir flittig brukt fremover, er jo iallefal lov til å håpe ;)




Les mer i arkivet » Juli 2017 » Juni 2017 » Mai 2017


Jeanette Egeland - Sørlandet

For kontakt:
Jeaegeland92@gmail.com











hits